Vrouwen die willen afvallen kunnen toch genieten van een taart zonder de lekkernij te eten. Uit onderzoek kwam naar voren dat vrouwen die op hun lijn letten, vastberadener worden hun dieet vol te houden als ze naar afbeeldingen van ’verboden voedsel’ kijken.
De uitkomst van het onderzoek suggereert dat mooie advertenties van chocolade, taarten en nagerechten, bedoeld om de consument te verleiden, juist een averechts effect hebben. Verder kun je concluderen dat het beplakken van je koelkast met foto’s van allerlei lekkernijen het simpele geheim is van het afvallen.
Het onderzoek werd gehouden aan de universiteit van Utrecht. Aan 54 vrouwelijke studenten die dachten mee te doen aan een geheugentest werd gevraagd te kijken naar of een foto van een chocolade taart of een bloem. Daarna werd hun gevraagd of ze nog plannen hadden om gezonder te gaan eten terwijl ze een chocolade of een meergranen koekje kregen aangeboden.
Vrouwen die de foto van de chocoladetaart hadden bekeken, gaven vervolgens vaker aan dat ze een gezond dieet belangrijk vinden dan de groep die naar de foto met de bloem moesten kijken. Ook was het meergranen koekje populairder bij de groep die de chocoladetaart hadden bekeken.
”Het zien van verleidelijk voedsel helpt mensen te herinneren dat ze zich hebben voorgenomen om af te vallen,” aldus onderzoekster Floor Kroese. Uit eerder onderzoek kwam overigens al naar voren dat het wel mogelijk is om af te vallen én chocolade te eten. Je moet de chocolade dan wel vroeg op de dag eten.
Bron: De Telegraaf






