Zeewier zou dé oplossing zijn in de strijd tegen vetzucht. En dan met name de werkzame stof ‘alginaat’. Door zeewier te eten zou ons lichaam tot 75% minder vet opnemen. Dat blijkt uit onderzoek van de Newcastle University.
Zeewier eten zou dus een gezonde oplossing zijn voor het steeds meer opkomende obesitasprobleem. Op dit moment zijn er nog onderzoeken gaande, in hoeverre zeewier effectief kan zijn, als het wordt verwerkt in etenswaren. “Dit onderzoek suggereert dat als we bestandsdelen van zeewier kunnen toevoegen aan ons dagelijkse voedsel, zoals brood, koekjes of yoghurt, we tijdens het eten van dergelijke maaltijden tot drie kwart minder vet zullen opnemen.” Aldus Iain Brownlee.
Inmiddels zijn er al tests uitgevoerd, waarbij de werkzame stof, alginaat, aan brood werd toegevoegd. De smaak bleek goed en de eerste resultaten lijken dus positief. Het toevoegen van alginaat lijkt dan ook een realistische oplossing om de strijd tegen de kilo’s op een natuurlijke manier tegen te kunnen gaan. De stof werd overigens al langer gebruikt in verdikkingsmiddelen en stabilisatoren.
De beweringen zien er tot nu toe interessant uit. Maar voordat we echt kunnen juichen, moet de wetenschap nog heel wat onderzoeken doen, om de resultaten te kunnen bewijzen.
(BBC)


